14 jul. 2016

Colombia exchanged Volgas for coffee!

¡Colombia cambiaba café for Volgas!
The other day I learned that Colombia had imported Volga cars in the 60's, exchanging them for coffee, according to a comment on Curbside Classics, that I talk more about below. And looking for more information, I found this one amazing picture (above): A protest from Volga owners (most of all of them taxi drivers), demanding the import of more Volgas, in 1970. I don't know more of the context of the photo, but if the import of these Soviet cars was based on State-owned companies bartering with the USSR, it might have well be necessary to protest this way, in order to get more of the cars (or maybe even parts) into Colombia. Or maybe this was just a publicity stunt?

El otro día me enteré de que Colombia había importado autos Volga en los sesenta, cambiándolos por café, por un comentario en Curbside Classics del que hablo más más abajo. Pero buscando más información encontré la impresionante foto de arriba. Una protesta de dueños de Volga (la mayoría o todos taxistas) exigiendo la venta de más Volgas en Colombia. No sé más del contexto de la foto, pero viendo como probablemente el intercambio ocurría completamente entre empresas estatales, quizás era necesario presionar así al gobierno para la importación de más de estos autos (o quizás incluso de repuestos). ¿O habrá sido todo una maniobra publicitaria?


Back to the comment that first enlightened me about this phenomenon. It was posted by Mauricio Rozo on Curbside Classics, where he added the picture below. He said there that the Soviets paid for Colombian coffee with Volgas, to be used as taxis.

Volviendo al comentario que primero me hizo saber de este fenómeno, fue posteado por Mauricio Rozo en Curbside Classics, incluyendo la foto que está justo abajo. Ahí dice que los Soviéticos pagaban por el café colombiano con estos autos, los que fueron principalmente usados como taxis.
I Googled a little more. Here is the source of the photo: On Carros y Clásicos, author Roberto Negrini say most Volga were sold in Colombia in the late 60's, between 1966 and 1968. That fits neatly with the picture at the start of this post. He says that also later, the embassy of the Soviet Union brought some early 70's GAZ-24, that were sold to private owners afterwards. And they were supposedly also available at Bogota's International Fair (Feria Internacional de Bogotá).

The one on these pictures is from 1990, and you can see many more pictures on the Carros y Clásicos article. As the front shot shows, this was the redesigned GAZ 24-10.

On Flickr there is also a later Volga, from 1993.
GAZ Volga 31029 in Colombia

Googleando un poco más, encontré la fuente de la foto. Una publicación de Carros y Clásicos, escrita por Roberto Negrini donde dice que la mayor parte de los Volga fueron vendidos a fines de los sesenta en Colombia, entre 1966 y 1968. Eso encaja perfectamente con la foto al principio de este post. También dice que hubo unas pocas unidades posteriores, importadas por la Embajada Soviética y luego revendidos a privados, y que también se los vendió en la Feria Internacional de Bogotá.

El de las fotos es de 1990, y pueden ver más fotos en aquel artículo de Carros y Clásicos. Como muestran las imágenes, se trata de un GAZ 24-10, rediseñado. Y en Flickr aparece incluso uno posterior, de 1993 (Arriba).

No hay comentarios:

Publicar un comentario en la entrada